Alla inlägg under december 2013

Av Frida - 25 december 2013 21:06

Hela helgen fick vi hjälp av Calle, grym hjälp! På måndag var det dags att intoducera ännu en ny på Fjällgården, vår 3:e förare. Vår grymma Calle börja skotta snö medan jag körde intro med både liftvärd och tekninker dal och fick även ha intro för dem på berg på eftermiddagen, kul att jag kunde liften bäst :P 

Efter lunchen hade jag och Calle det väldigt trevligt på dal, kul med sällskap. Vi stängning skulle jag skotta på snö på påstiget, gick då en bit för att hämta snö men jag missar helt att stolen kommer och dunkar rätt in i bakhuvudet på mig. Så jävla typiskt varför just huvudet?!?!Just den kroppsdel jag absolut inte får slå i, gaaaaaaaah!! Det gick bra, men folk blev väldigt oroliga (jag har grymma människor omkring mig dagligen). Kände mig lite konstig i huvudet och nacken och på kvällen kände jag mig ganska trött men jag mådde inte illa eller så i alla fall. Men valde ändå att sjukanmäla mig för dagen efter, i somras jobbade jag dagen efter min krasch och det gick ju som det gick så nu ville jag inte riskera något och tog det säkra före det osäkra. Och dagen som började så bra då jag och Madde fick starthjälp av en snäll granne då min lilla pärla inte ville starta. Vilken hjälte! 


Eftersom jag nu var sjukskriven på julafton så tänkte jag att jag kunde ta sovmorgon, jovisst till kl 8 ca 15-30min sovmorgon. Tack för den hehe. Jag klev upp, hade mysfrukost och sen tog jag mig en promenad till jobbet för att skriva en incidentrapport och hämta bilen som blev kvar där på värmning. Önska folk God Jul innan jag tog mig hem, huvudet kändes fortfarande sådär men hade inte ont i det på hela dagen eller så glömde jag det för att jag hade så trevligt och mysigt med familjen <3 Molly var grym på att öppna sina julklappar, så söt. Tack för en mysig och kul jul, och tusen tack för alla fina julklappar :D Vi spelade spel långt in på natten och idag tog vi oss alla en rejäl sovmorgon, halv elva vakna jag. Så otroligt skönt. 


Idag har vi också spelat, jag mamma och systrarna. Jag var i dem vinnande lagen hela tiden men när jag skulle stå på egna ben så gick det inte längre då förlora jag :P haha. Efter en otroligt trevlig dag så drog jag tillbaka till min tomma lägenhet (Madde är hemma hos sin familj) och nu är det mys med stearinljus och Sällskapsresan som gäller :) 

Imorgon blir det jobb igen, det är då avgörandet kommer. Gick det bra med huvudet eller inte.. Hoppas verkligen det inte blir problem för mig nu. 

Kram och godnatt!! 

Av Frida - 21 december 2013 20:53

I torsdags hade jag gjort mig förtjänt av lite ledighet och den spenderade jag tillsammans med Erik och Madde. Först var det frukostmys och Paradise Hotel med Madde och sen blev det dags för glass på Grädda med Erik men klockan hade blivit lunchdag så jag tog med mig Madde och mötte upp Erik. Vi cruisa runt lite, besökte Åre Chokladfabrik eftersom Madde aldrig varit där och det är ju ett måste när man är här uppe, innan vi landa på Broken för en sen lunch. Taco-tallrik, ruskigt jäkla gott asså. Grejen var bara att vi hade alldeles för trevligt så vi glömde tiden och därmed blev det ingen glass, som det kan gå.

Det får bli en annan dag helt enkelt.


Efter lite ledighet var jag nu ännu mer redo för att äntligen få köra Fjällgårdsliften. Eftersom det var första dagen och en del att göra så började vi redan kl 7 (alldeles för tidigt och det tala huvudet om för mig vid dagens slut). Jag och Dick for upp på Berg för att pumpa däck i stationen och tillslut kunde vi äntligen låta liften rulla för gästerna. Glädjen som spred sig på berget när dem första gästerna kom upp och tjoade å tjimmade var helt galen, vilken lycka! Träffa några jag, stod bla och prata med Victor som är skidskolelärare i Björnen.

Sen fick jag stort beröm av en utav cheferna på företaget för att jag fixa avstiget så fint, det värmde i hjärtat. Dagen tog slut och väl nere på dal så chilla jag lite innan jag satte bilen på värmning och gick ner å handlade. När jag kom tillbaka och stod och skrapa bilen så gick larmet på på bilen bredvid, sjukt skrämd blev jag, så jag gick in till tjejerna på Backoffice och frågade om det var någon av deras vilket det var. På väg hem så hittade jag Pontus så jag hängde lite med han innan jag tillslut tog mig hem :P


Jaha dag 2 i min stora bebislift, det har varit en grym dag fast att jag inte gjort så mycket. Har fått sitta på berg nästan hela dagen då Anton inte tyckte vi skulle släpa in en lunchare mitt i invigningen, förstod han, men när den väl var över så fick jag tillslut lunch strax efter 14. Invigningen var kul trots att jag inte såg så mycket av den, jag fick bara ta emot alla gäster på berg. Hade velat se talet och så men var nöjd på berg. Det skulle komma några "höjdare", ett gäng utan skidor som skulle få skjuts bort till Sadelexpress. Även den invigdes idag. Så jag hade 3 pistörer hos mig i väntan på dessa gäster, det var en rolig syn. Ingen av dem kan Björnenområdet så dem satt med varsin pistkarta och klia sig i huvudet, dem kom inte fram till något men det var en rolig syn :) Jag insåg ganska snabbt att jag hade mer koll på det mesta än vad dem hade. Frida med kollen!

Efter att jag och vår manpower-Calle (vi hade extra bemaning idag, grymmaste och trevligaste mp ever!!) gjort ordning på dal så stängde vi liften och Anton skjutsa upp mig på berg igen. Lite extra arbete. Leitner-killarna skulle greja med något så jag skulle sitta på berg och trycka på klart och hålla koll på stolarna å blåsten. Lättsamt arbete, jag satt där uppe och lyssna på musik å löste korsord. Jag riktigt njöt där uppe för jag visste att mina 3 kollegor på dal slet med snöskottning hahaha. Härliga övertidspengar och så fick man ju åka en massa skoter också :D


Nu är jag helt slut så det blir sängen tidigt idag, så hoppas jag att jag är piggare imorgon i både kropp och huvud :)

Av Frida - 17 december 2013 17:24

Det har hänt en hel del sen sist, men ska försöka sammanfatta det lite kort. Alla introdagarna är nu över, på det praktiska introt vi hade den 6 dec så skulle vi få lära oss våra liftar men eftersom min lift inte var körklar då så fick jag köra Bergbanan istället vilket var väldigt kul. 


Dagarna gick och den 12 körde vi lite smått intro på min lift, fick mig en galen skoterfärd upp haha av underbara Pontus kul som alltid, invigning den 21 dec men sen får vi se hur mycket den kommer gå att köra. Det är ju lite halvdåligt med snö men förhoppningsvis så löser det sig. På kvällen höll jag på att fastna på 8an berg då stormen Ivar drog fram, jag klarade mig väldigt bra från ovädret men dagen efter var det kaos. På fredagen var som ett ända plockepinn på fjället, träd som ligger över liftar, hus som blåst bort ja kaos. Skulle köra Bergbanan men fick börja förmiddagen med att plocka upp och sortera arbetskläder då det låg träd över spåret men efter lunch så drog vi igång. Gryyymt! Det gick nästan helt smärtfritt, vi fastna på mitten en eller två gånger innan dagen var slut. Efter dagens slut så drog jag bort till 8an för att kolla in test och fest montrarna, där träffa jag Julius (Jakobs kompis). Träffa han i somras och vi båda blev lika glada över att se varandra. Hjälpte dem lite innan jag drog hem. På kvällen drog jag och Erik till O'learys som hade öppning, vi käka lite innan vi drog vidare runt lite på byn innan sängdags. 


På lördagen var en av världens bästa dagar, hade en sån grym födelsedag!! Körde Bergbanan även denna dag, vi fastna på mitten även denna dag haha och sen fick vi ju plocka ner vagnarna från mitten på morgonen då dem fastnat där under kvällskörningen. Efter dagens slut drog jag upp till Wc där jag hitta Pontus, hängde med han ett tag och fick mig några grattiskramar. Träffa även Jon som jag inte sett sen jag vet inte när. Sen fick jag lite fler kramar innan jag drog bort till 8an en sväng innan det var dags att åka hem och göra sig iordning innan det blev tårtkalas för hela slanten, blev inte så många gäster men Erik kom och höll mig sällskap i alla fall. Tack så hjärtligt för alla gratulationer, ni är helt underbara. Älskar er alla!! <3


På söndagen var det också Bergbanan som gällde, även denna morgon fick vi hämta ner den från mitten :P Och sen fastna vi på mitten 2 gånger även denna dag :P Haha så typiskt. Efter dagens slut så drog jag hem till famlijen, lillasyster Anna är ju hemma nu igen. Blev lite födelsedagsfirande med tårta och presenter, tusen tack!! <3


Igår tog jag sovmorgon, sen en mysig promenad med Molly och efter det så gick jag och Anna ut och byggde en snögubbe. Sjukt kul, varför gör man inte det oftare?? Molly fick vara med en stund men sen blev hon för busig och våldsam mot vår gubbe så hon fick gå in till pappa :P Sen blev det Tacomys med mamma och systrarna, vi hann även med att fika innan jag åkte tillbaka till Åre. 


Idag har jag fått jobba igen :D Så lycklig, kändes dock konstigt att vara tillbaka i Wc nu när det inte är några cyklister jag skickar upp utan skidåkare. Efter en lugn och trevlig dag, med kramar, trevliga gäster och finväder var det dags att komma ner från berget. Olov kom och hämtade mig på skoter, kul kul!! :D När vi kom ner var det bara att säga hej då till alla och åka hem, imorgon blir det ännu en dag i Wc och lite mer skoteråkning :D Väl hemma blev det Paradise Hotel-tittande med min sambo Madde, blev ju inget igår då 3an har försvunnit efter stormen Ivar. 


Nu ska jag mysa kvällen ut och bara chilla, ser fram emot morgondagen :) 

Av Frida - 4 december 2013 20:33

Sjukskrivningen är nu över på riktigt och jag har äntligen fått börja jobba igen, vilken lycka :) I måndags fick jag förfrågan om jag kunde hjälpa till att uppdatera Bergsäkert, personalhandboken, och eftersom jag längtat efter att jobba så tackade jag självklart ja. Kanske inte världens glammigaste jobb men jag tyckte det va kul trots att jag jobba med en rätt så negativ man. Men det var en härlig känsla när man kom till jobbet och faktiskt skulle jobba och få betalt, annars har jag ju bara hängt där för sällskapets skull dem senaste månaderna. Sällskapet är för övrigt grymt, trots att dem driver och skojar med mig men jag är inte sen att ge igen. De är så underbara människor som jag lärt känna på detta företag, dem är en stor del av att jag trivs så bra som jag gör. Världens bästa jobb?? Absolut!! Var så kul att träffa er alla igen :) Efter jobbet drog jag hem till min mys-kompis Molly som för övrigt dela säng med mig härom natten. Hon som aldrig sover i sängen delade denna natt säng med mig i ca 2 timmar. Vet inte om hon kände att jag behövde sällskap eller att hon ville eller vi både kanske var i behov av det. Mysigt var det i alla fall :) 


Imorgon är jag lite ledig och tänkte då passa på att flytta in till byn, blir personalboende även i vinter och denna gång ska jag dela boende med en tjej som jag ska för första gången träffar imorgon kväll när hon kommer ifrån introt. Ska bli kul och spännande :) och nästa helg ska jag få göra något annat spännande, jag ska nämligen köra bergbanan fre-sön. Ska bli otroligt kul, som jag längtat! (Har velat köra den ett tag nu) 



Innan jag stänger ner och säger godnatt så vill jag bara gratulera Astrid på namnsdagen i onsdag, lilla hjärtat jag har inte glömt dig. Tänkte på dig hela dagen, saknar dig min lilla vän. Du kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta! 



Btw så är det äntligen december :) :) 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards