Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Kanelbullar och Brownie :D

Av Frida - 9 oktober 2011 16:56

Häromdagen fick jag för mig att baka först Brownie, har varit sugen på de så sjukt länge och äntligen blev de av!! :D Sen fick de även bli kanelbullar, dem blev inte lika goda som Jossans men långt ifrån illa smakade dem i alla falla haha. Och Browniesarna var himmelskt goda :D Tänkte dela med mig av recepten :)


Kanelbullar

  • TILLAGNINGSTID: Över 60 min
  • PORTIONER: 20 st

 

Ingredienser

  • 1/2 paket jäst (à 50 g)
  • 50 g smör eller margarin
  • 3 dl mjölk
  • 1/2 dl socker
  • 1 krm salt
  • 8 dl vetemjöl

 

Fyllning

  • 50 g smör eller margarin
  • 2 tsk malen kanel
  • 1/2 dl socker

 

Pensling

  • ägg
  • pärlsocker

 

Gör så här

  1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sek. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
  2. Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
  3. Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta, ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.
  4. Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt kallna på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.
.
 
.
Brownies
ca 20 bitar 
.
200 g margarin eller smör
200 g ICA mörk block choklad
1 ½ dl valnötskärnor (blir lika goda utan, nästan godare utan faktiskt)
4 ägg
4 dl socker
2 tsk vanillisocker
1 krm salt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
.
Värm ugnen till 175 grader. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikron på full effekt (max 800w) i ca 1 min. Bryt chokladen i bitar och blanda ner i de smälta matfettet. Rör om tills chokladen smält. 
Hacka valnötskärnor. Vispa ägg, socker, vanillisocker och salt poröst, gärna med elvisp. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner vetemjölet och bakpulver, matfetts- och chokladblandningen och valnötter i äggsmeten och blanda samman. 
Häll smeten i en smord form (går även att ha bakplåtspapper om man vill diska lite mindre :P) ca 20x30cm. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. (Ha hög kant annars svämmar den över hehe)
Låt kakan kallna innan den skärs i bitar. Ät och njut! :D
 
 
Anna

Anna

9 oktober 2011 21:02

Mina Brownies blev inte alls så goda som jag hade hoppats på :( använde receptet i kokboken jag fick av mormor. Får nog prova detta nästa gång :)

http://annalds.blogg.se

Frida

9 oktober 2011 21:26

Nej vad trist! :(
Detta recept ger garanterat goda brownies, fråga Klara dem är delikata :p hehe. Fast hon gillar inte när de är nötter i så denna gång gjorde jag utan och då blev hon väldigt lycklig :D

 
Anna

Anna

14 oktober 2011 17:16

Jag hade i någon vaniljarom istället för vaniljsocker, som ska vara bättre då om man inte ska äta socker.. Men det luktar typ som det är vaniljparfym i kakan :S Också blev den torr, kanske för lite till formen. Men jag ska prova detta! :)

http://annalds.blogg.se

Frida

16 oktober 2011 18:53

Okej, men hallå en del socker kan man ju äta. Man behöver ju inte äta mängder! De är inte så mycket socker i denna så de tycker jag absolut att du ska prova.

 
Anna

Anna

17 oktober 2011 19:08

Jo jag vet men egentligen är det ju inte bra :P Men du, har du glömt att skriva socker i ingredienslistan? Har provat detta receptet nu men jag saknade sockret, men jag tittade i kokboken (det var samma recept, fast olika tillvägagångssätt) så jag tog 4 dl socker, stämmer det? Den ser mycket godare ut än den jag gjorde förut iaf :)

http://annalds.blogg.se

Frida

17 oktober 2011 19:14

Säg något som egentligen är bra. Ja tydligen om de inte står med, får rätta till de på en gång! Ja de stämmer korrekt, oops! Hehe okej.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 28 maj 2015 14:19

Sist jag skrev så skulle jag till Ortopeden med min hand, helt sjukt att det redan gått 8 månader sen jag skada den och än är den inte helt bra tyvärr men förhoppningsvis så blir den helt återställd en vacker dag :) Var så nervös där jag satt i väntu...

Av Frida - 5 maj 2015 19:49

Då var vintersäsongen över för denna gång, känns både srogligt och skönt på samma gång. Vintern har ju gått galet fort, är det såhär det ska vara att säsongerna bara går fortare och fortare ju fler man gjort?   Jag har njutit till tusen av den si...

Av Frida - 17 april 2015 20:15

Det har hänt en hel del sen jag var inne och skrev sist, men nu tänkte jag passa på att skriva medan orken är så pass hög. Gick och vart sjuk igår, fick plötslig huvudvärk och yrsel så det sluta med att dem fick plocka ner mig med skoter :( Sen fick ...

Av Frida - 12 mars 2015 17:23

Våren verkar vara tidig i år med plusgrader och regn, hur ska det gå med vår snö i backarna?! Hoppas hoppas det håller säsongen ut, man börjar ju bli lite smått nervös. Det ska ju ändå hålla i 7 veckor till :PMen än så länge är snön bra i backarna oc...

Av Frida - 2 mars 2015 09:30

Nu är jag tillbaka för att göra en liten uppdatering. Den senaste tiden har jag känt att jag inte riktigt hunnit med allt jag vill göra men nu äntligen börjar jag komma ikapp vardagen vilket känns väldigt skönt! Januari avsluta jag med att hänga med ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards