Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Frida - 23 augusti 2011 21:03

På vädret hade dem lovat sol idag och sol blev de, de var skönt de eftersom jag skulle iväg och rida :P Jag fick med mig Klara så vi har båda tränat söta TH, tror faktsikt vi tränade mig mest då jag fick springa bredvid när Klara ville trava. Hehe han är helt underbar TH, hehe och spela död gjorde han när vi skulle hämta han i hagen men när han hörde att de var jag som kom så reste han sig upp och följde med


Imorgon förmiddag bär de av till sötisen igen, blir jag ensam imorgon så blir de nog en tur ut i skogen :)


Och nu på kvällen har jag varit och lämnat Klara i Järpen för hon skulle spela match, kollade lite och resten av tiden hängde jag med pappa uppe på hans jobb. 

Men nu är de dags att tacka för mig och tänka på refrängen :P Godnatt!

Av Frida - 23 augusti 2011 17:55

Igår kväll fick jag för mig att baka (fick inspiration av Leila, hamnade på hennes program när jag zappade:P) bröd, gick väldigt lätt att välja. Rågrutor fick de bli dem verkade enkla och såg goda ut - dem blev väldigt goda också :)


 


Långpannebröd - Rågrutor 20 bitar

  • 50 g jäst
  • 25 g smör
  • 5 dl mjölk 
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk ättiksprit
  • ½ dl sirap
  • ca 1,5 liter (ca 825g) grovt matbrödsmjöl av råg och vete mjöl eller lantrågsmjöl eller 7 dl (385g) fint rågmjöl och ca 7 dl (ca 420g) vetemjöl. 

Förslag på kryddor

  1. 2 tsk stött eller mald kummin, anis eller fänkål.
  2. 1 msk malda pomeransskal

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll på mjölken och låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. 

Häll mjölkblandningen över jästen och blanda om. 

Tillsätt salt, ättiksprit, sirap, och ev kryddor. 

Rör ner det mesta mjölet, spara ca ½ dl till utbakningen.

Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt i rumstemperatur ca 40 min. 

Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den med händerna. 


Kavla ut degen till en rektangulär kaka, ca 30x40 cm. Lägg degplattan på bakplåtspapper i en långpanna. Skär degen i rutor, ca 7x8 cm. 

Nagga degen med en brödnagg eller med en gaffel. 

Låt rågrutorna jäsa övertäckta i rumstemperatur tills de ser lätta och porösa ut, ca 30 min. Sätt under tiden ugnen på 225 grader. 

Grädda brödet långt ner i ugnen ca 20 min. 

Låt brödet kallna på galler under bakduk.

Bryt isär och njut! :)


Hoppas de smakar :D



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards